Θοδωρής Δεύτος: " Ήθελα μέσα από την πλοκή του βιβλίου να περάσω τα πιο σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ιστορίας μας".

 

 Ποια ήταν η έμπνευσή σας για το βιβλίο "Τα δάκρυα στέρεψαν";

Εμένα μου άρεσε ανέκαθεν η ιστορία και αυτά τα θέματα των αλησμόνητων πατρίδων ( γιατί και η Κύπρος μια τέτοια θα καταντήσει). Για αυτό έχω γράψει πέντε βιβλία για αυτές . Για το συγκεκριμένο βιβλίο το κίνητρο ήταν η 50η επέτειος της Τουρκικής εισβολής κι κατοχής.


 Πώς επιλέξατε να συνδέσετε την ιστορία του Εμφυλίου με την Κυπριακή Απελευθέρωση και την εισβολή του "Αττίλα";

Ήθελα μέσα από την πλοκή του βιβλίου να περάσω τα πιο σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης ιστορίας μας. Έτσι σκέφτηκα να οικοδομήσω δύο ήρωες, έναν αριστερό κι έναν δεξιό και μέσα από την αντιπαλότητά τους να περάσει και η πραγματική ιστορία της περιόδου 1940-1974, που είναι πολύ πλούσια και έντονη.

Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για τον κεντρικό χαρακτήρα, τον Ευαγόρα; Τι σας οδήγησε στη δημιουργία αυτού του χαρακτήρα;

Ο Ευαγόρας ήταν ένας νεαρός Κύπριος φοιτητής της ιατρικής, ο οποίος έταξε τον εαυτό του στην διάθεσή της πατρίδας του από τα φοιτητικά του χρόνια, άδολα, άφοβα και oλοκληρωτικά. Ήταν ένας γνήσιος Έλληνας!

Η φιλία ανάμεσα στον Ελληνοκύπριο Ευαγόρα και τον Τουρκοκύπριο Μουράτ είναι κεντρικό στοιχείο της ιστορίας. Τι θέλατε να αναδείξετε μέσα από αυτή τη φιλία;

Οι σχέσεις ανάμεσα στις δύο κοινότητες, Ελληνοκύπριους & Τουρκοκύπριους ήταν αρκετά καλές πριν την έναρξη των επιχειρήσεων της ΕΟΚΑ την 1η Απριλίου του 1955 εναντίον των Άγγλων αποικιοκρατών. Από την στιγμή αυτή και μετά οι Βρετανοί εφάρμοσαν την λογική του διαιρεί και Βασίλευε, με αποτέλεσμα οι σχέσεις σταδιακά να χαλάσουν. Ήθελα λοιπόν να δείξω κάνοντας αυτή την επιλογή, ότι οι ανθρώπινες σχέσεις είναι πάνω από την πολιτική.

 Πώς προσεγγίζετε τη θεματολογία της προδοσίας και πώς αυτή επηρεάζει τους χαρακτήρες και την πλοκή του βιβλίου;

 Η προδοσία προσεγγίζεται ως μια πράξη αντεθνική, απαράδεκτη και ανόητη. Φυσικά προκαλεί δυσάρεστες και καταδικαστέες κρίσεις καί αδιέξοδο στις σκέψεις των ηρώων. Το μεγάλο αναπάντητο ερώτημα για αυτούς ήταν, πως μπόρεσαν Έλληνες να προδώσουν Έλληνες.

Πώς επηρέασε η κοινωνικοπολιτική αναταραχή της εποχής τους χαρακτήρες και την εξέλιξη της ιστορίας;

 Η κοινονικοπολιτικές αναταραχές επηρέασαν απόλυτα τον ψυχισμό των νεαρών ηρώων του βιβλίου και συμμετείχαν ψυχή τε και σώματι σε αυτές.

Πόσο σημαντική είναι η ιστορική ακρίβεια στο έργο σας; Πώς συνδυάζετε τα ιστορικά γεγονότα με τη φαντασία σας;

Αναμφίβολα η επιτυχία ενός καλού ιστορικού μυθιστορήματος προϋποθέτει ένα απόλυτα σωστό ιστορικό πλαίσιο. Από κει και πέρα σημασία έχει το ταλέντο του συγγραφέα να πλέξει σε αυτό το πλαίσιο μια ενδιαφέρουσα ιστορία με ήρωες άλλοτε αληθινούς κι άλλοτε φανταστικούς.

Πώς επηρεάστηκε η γραφή σας από τα ιστορικά γεγονότα της εισβολής στην Κύπρο;

 Εγώ είμαι παντρεμένος με Κύπρια, το βιβλίο έχει γραφεί στην Κύπρο. Επομένως καταλαβαίνετε ότι η γραφή μου έχει μια ψυχολογική και συναισθηματική φόρτιση.

 Πόσο χρόνο σας πήρε να ολοκληρώσετε το βιβλίο και ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τη συγγραφή του;

Περίπου επτά μήνες η μελέτη και άλλους έξι η συγγραφή.
Πάντα η πρόκληση για μένα είναι να αποδώσω σωστά τα ιστορικά γεγονότα και να φτιάξω ωραίες εικόνες στις ζωές των ηρώων μου.

 Πώς οργανώσατε την έρευνά σας για να αποδώσετε πιστά τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες της εποχής;

Προηγείται η μελέτη. Για το συγκεκριμένο βιβλίο διάβασα περίπου τριάντα βιβλία, κρατώντας ταυτόχρονα σημειώσεις. Από αυτές τις σημειώσεις είναι ζήτημα αν στο τέλος χρησιμοποιώ το πέντε τοις εκατό. Όταν τελειώσει η μελέτη αρχίζει το γράψιμο, που είναι από τις ομορφότερες στιγμές της ζωής μου.

 Έχετε προσωπικές εμπειρίες ή γνωριμίες που επηρέασαν την πλοκή του βιβλίου;

Σας είπα, η γυναίκα μου είναι Κύπρια και έχω περάσει τριάντα καλοκαίρια της ζωής μου στην Κύπρο. Επομένως πέρα από την μελέτη έχω και προσωπικές εμπειρίες που με βοήθησαν περισσότερο να πιάσω κλίμα για την προ του 55 ισχύουσα κατάσταση.

Πώς επηρεάζουν οι εμπειρίες σας ως εκπαιδευτικός και δημοτικός σύμβουλος τη συγγραφή σας;

 Ουδόλως.


 Σκοπεύετε να γράψετε άλλο μυθιστόρημα στο μέλλον; Έχετε κάποια ιδέα ή θέμα που σας ελκύει αυτή τη στιγμή;

 Είμαι ήδη στα τελειώματα του 12ου βιβλίου μου, που είναι κι αυτό ιστορικό μυθιστόρημα.

 Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για έναν συγγραφέα στην Ελλάδα σήμερα;

Για μένα που συνήθως γράφω ιστορικό μυθιστόρημα, είναι οι μεγάλες στιγμές του έθνους. Αυτές με προκαλούν κυρίως γιατί υπάρχει μεγάλη άγνοια κυρίως στις νέες γενιές. Μπορεί να ξέρουν πολλά οι νέοι μας, αλλά ιστορία δεν ξέρουν. Όμως δεν φταίνε αυτοί, αλλά το κομπλεξικό εκπαιδευτικό μας σύστημα πού για λόγους σκοπιμότητος, τους έχει βυθίσει στην άγνοια. Για αυτό θεωρώ ότι τέτοιου είδους βιβλία μπορούν να καταπολεμήσουν την άγνοια.

 Ποια ήταν η αντίδραση της οικογένειάς σας και των κοντινών σας ανθρώπων όταν διάβασαν το βιβλίο σας;

Είναι οι πρώτοι που διαβάζουν πάντα τα γραφτά μου και τους άρεσε πολύ, κυρίως γιατί έμαθαν καινούργια πράγματα. Αυτή άλλωστε είναι και η μαγεία του διαβάσματος.

Πώς είναι η καθημερινότητά σας και πώς επηρεάζει την έμπνευσή σας ως συγγραφέα;

 Όταν είμαι σε φάση δημιουργίας θα ξυπνήσω γύρω στις 6.30 το πρωί, θα πιω τον καφέ μου, θα τσιμπήσω κάτι ελαφρύ και θα στρωθώ στην δουλειά μέχρι τις δύο. Θα φάω, θα κοιμηθώ μια ωρίτσα  κα το απόγευμα δουλειά για ένα τρίωρο τουλάχιστον. Ζωή καλογερική σας λέω.


Της Αλεξίας Βλάρα, 15/7/2024

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις